V Moderni galeriji v Ljubljani so bile 12. aprila 2018 podeljene največje nagrade za likovno in vizualno umetnost, nagrada in priznanji Riharda Jakopiča 2018. Med dobitnicami je tudi arhitektka in kiparka Polonca Lovšin za projekt Bodi čebela.

Letošnji dobitnik nagrade je akademski kipar Dušan Tršar,  ki je pri svojem ustvarjanju sprva izhajal iz varjene plastike človeške figure z izrazitimi poudarki na njeni konstruktivnosti, in je povzdignil barvo in svetlobo kot temeljno likovno prvino, značilno za slikarstvo, na kiparsko raven. Priznanji Riharda Jakopiča pa so podelili umetnikoma srednje generacije za dosežke na področju sodobne umetnosti. Dobita jih akademska kiparka Polonca Lovšin in akademski slikar Viktor Bernik.

Polonca Lovšin je bila rojena leta 1970 v Ljubljani. Najprej je vpisala študij arhitekture na Fakulteti za arhitekturo v Ljubljani in leta 1996 diplomirala, takoj zatem pa še študij kiparstva na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani, kjer je prav tako diplomirala leta 2001 in štiri leta kasneje na isti ustanovi še zaključila podiplomski študij kiparstva in novih medijev. Leta 2015 je zaključila doktorski študij vizualne umetnosti, Faculty for Art and Design, Bauhaus University Weimar, Nemčija.

V svojem se delu osredotoča na samoorganizirane iniciative in alternativne oblike delovanja v arhitekturi in urbanizmu. Je soustanoviteljica društva KUD Obrat, s katerim razvija večleten projekt skupnostnega vrta Onkraj gradbišča (Ljubljana, 2010-danes). Je avtorica in soavtorica številnih publikacij in dobitnica različnih štipendij, nagrad in umetniških rezidenc, med drugim nagrade Zlata ptica za vizualno in intermedijsko umetnost (2010), umetniške rezidence v Wysing Arts Centru v Cambridgeu (2009) in rezidence Artslink v New Yorku in San Franciscu (2006).

Eno od osrednjih področij zanimanja Polonce Lovšin je že vseskozi samooskrba, ki deluje neodvisno od obstoječih produkcijskih sistemov in vključuje tudi sodobne vrednote, kot so visoka kakovost življenja, trajnostni razvoj, ekološka vzdržnost ipd. Na tem področju je umetnica v času, ko so se v Sloveniji začeli ponavljati pogini čebel, zasnovala projekt Back to the City / Nazaj v mesto, v katerem je opozorila na pomen čebel v ekosistemu in predstavila tezo, da bo v prihodnosti morda preživela le narava v mestu, s tem pa tudi urbana čebela.

V projektu z naslovom Be a bee / Bodi čebela, je stopila korak dalje. Vprašala se je, kaj se bo zgodilo, če bodo čebele izumrle, in v ta namen izdelala serijo prototipov – posebnih oblačil, predmetov in pripomočkov – za ročno opraševanje rastlin in jo nadgradila z videi, v katerih ljudje z njihovo pomočjo oprašujejo rastline.

 

(Povzeto po spletnih straneh Moderne galerije v Ljubljani in Male galerije Mira Kranjca v Sežani.)

Vse fotografije so iz nagrajenega projekta-performansa Polonce Lovšin Bodi čebela / Be a Bee.

Domača stran avtorice: http://www.lovsin.org/

 

G. T.